Monday, January 6, 2014

4.1.14

Lamanya tak mencoret dalam laman ini. Begitu banyak kisah suka duka sepanjang kebisuan ini. Apa-apapun muka tetap ceria, hati tetap berbaur gembira, itulah petua awet muda...chewah!hehe..

Dalam kesempatan ini, Ifti nak kongsikan saat-saat terindah pada hari Sabtu lalu.

Rasulullah saw bersabda:
“Jika datang kepada kamu pinangan daripada seseorang lelaki yang kamu redha terhadapnya agama dan akhlaknya, hendaklah kamu terima. Kalau kamu menolaknya, padahnya adalah fitnah dan kerosakan di muka bumi.”


 Pelamin buatan sendiri. Berpuas hati kerana bajet murah dan bolehlah tahan comel..hehe


  Bunga Tisu buatan sendiri.


 Bunga Kertas buatan sendiri.


 Jambangan Bunga Tisu berwarna Peach. Sejuk mata memandang. Nampak bersederhana.



 Bahan-bahan membuat gubahan hantaran. Gubahan sendiri 100%.


 Masih dalam proses menggubah. Alhamdulillah dipermudahkan.


Tudung buatan dan design sendiri. Border Lace main peranan untuk mengindahkan design tudung.
 

Make up sendiri, handbouquet buatan sendiri. Nak jimat kos kena kreatif...hehe.. Alhamdulillah dipermudahkan.


Kek design sendiri tapi tempah kat orang lain..hehe. Ada seorang kakak yang baik hati terima design ni dan telah membentuk kek yang Ifti idamkan. Terima kasih kakak Zaleha... Lain kesempatan Ifti tempah lagi or belajar buat dari kakak. ^_^


Alhamdulillah, majlis berjalan lancar dan meriah. Ini hantaran dari pihak lelaki. Lawa dan kemas. Tidak ketinggalan, cantik gubahan sireh junjung yang digubah oleh seseorang yang ada kat dalam gambar ni..hehe.. Terima kasih...

Kawan-kawan guru yang hadir. Semuanya masih bujang...hehe.. Love you all. Semoga persahabatan kita kekal selamanya..amin....


Akhir sekali, terima kasih kepada keluarga yang tersayang, saudara-mara, jiran tetangga, kawan-kawan yang sudi hadir dan sesiapa sahaja yang mencurahkan kudrat tenaga untuk menjayakan majlis ini..hehe...Semoga Allah membalas jasa kalian dan memurahkan rezeki...amin...


Terima kasih juga kepada tetamu istimewa iaitu keluarga bakal suami.... Hanya ucapan terima kasih yang anakanda dapat simpulkan di sini. Syukur tidak terhingga kerana kita dipertemukan dalam ikatan ini, kalian semua terlalu baik untuk diri ini.. Semoga ukhwah di antara kita kekal dan dilindungi selamanya....Amin YaRabbal alamin...


Terima kasih umi....^_^


Wednesday, December 5, 2012

BUNGA-BUNGA TERCANTIK DUNIA


Hari ni nak bercerita tentang flora yang sangat menggiurkan hati ini..BUNGA. Betapa hebatnya ciptaan Allah SWT, dia menciptakan golongan Hawa yang secantik dan seharum bunga. Lumrah kecintaan mereka terhadap unsur alam ini. 

Berikut merupakan 16 jenis bunga yang tercantik di dunia berdasarkan bacaan dalam blog 'Orang Putih' Arts On Earth. Semua jenis bunga ni memang sangat menyerlah dan ada jiwanya masing-masing. Mengapa pula bunga ada jiwa? Mari kita belek-belek bersama..^_^

1. CANNA


2. CHERRY BLOSSOM


3. COLORADO COLUMBINE


4. HYDRANGEA



5. LILY OF THE VALLEY


6. CALLA LILY

7. BLACK EYED SUSAN


 8. BLEEDING HEART


9. BLUE BELLS


10. LANTANA


11. ROS


12. ORIENTAL POPPY


13. MUSSAENDA ERYTHROPHYLLA 
(ASHANTI BLOOD, RED FLAG BUSH, TROPICAL DOGWOOD)


14. BEGONIA
15.  IXORA
16. DENDROBIUM 
Ada tak yang familiar kita nampak di Malaysia ni? Kalau di Sabah, yang no.10 tu memang banyak di tepi-tepi jalan dan semak-samun. Dah tentu orang tak berapa tahu pun bunga tu antara bunga yang tercantik kat dunia ni...hehe..sebenarnya Ifti pun baru tahu juga..=D 
Kalaulah dapat tanam kesemua bunga ni di rumah. Fuhh....cemerlang!ngee
Untuk maklumat lanjut tentang bunga-bunga tu dan nak tahu tentang 'jiwa' yang Ifti katakan tadi, rajin-rajinlah buka link yang diberi...selamat membaca. Membaca menambah ilmu di dada. ^_^ Wassalam....

Saturday, December 1, 2012

PROJEK LAMAN BUNGA MINI..^_^

Assalamualaikum..dalam entri ni Ifti nak kongsikan pengalaman buat projek kecil-kecilan cuti ni...hehe..kebosanan di rumah memunculkan idea untuk membina satu laman khas untuk bunga-bunga yang Ifti akan munculkan tidak lama lagi...^_^

Hari ini 1 /12 / 2012, laman bunga mini ini telah menampakkan hasil setelah dua hari bertungkus- lumus untuk mengerjakannya. Fuhhh....walaupun tangan dah luka sana-sini angkara membuat pagar comel bagi mengelak lembu, kuda dan ayam sekitar rumah menyerbu masuk..hehe..Terlalu banyak binatang dekat sini tapi semuanya itu fauna ciptaan Tuhan. Kita sebagai makhluk perlu ada rasa syukur sebab diberi kemudahan untuk memberi keselesaan kepada semua makhluk Tuhan. Alhamdulillah..........

Gambar di bawah menunjukkan al-kisah laman bunga mini yang tak seberapa dan masih perlu banyak penambahbaikan. Banyak kekangan dari segi alat dan tenaga. Syukurlah mama dan kakak ipar  banyak tolong Ifti menyiapkan laman ni. Lama dah simpan cita-cita nak buat laman  bunga sendiri. Maklumlah, cita-cita dulu kononnya nak jadi Perunding Landskap (bahana banyak baca novel Alaf 21) tapi terkena pula jadi Cikgu...hehe..apa-apapun Syukur Alhamdulillah... 

 
Pagar yang Ifti cipta sendiri ni dari kayu Bakau sebab senang nak dapat kat kampung ni dan gulungan jaring hijau 9 meter (tak pasti nama benda ni). Jaring tu lilit guna dawai besi kat kayu Bakau, tak payah pakai paku. Senang sikit.


Ni pasu tayar namanya. Saiz ikut saiz tayar yang kita pakai. Kalau ada tayar buruk yang tak dipakai, jangan buang, banyak sangat manfaatnya. Boleh buat pasu macam di atas. Ni pasu yang mama buat lama dah, pernah pakai pasu ni dulu. Sekarang nak pakai balik...hehe..Kalau nak belajar cara buat pasu ni marilah datang berkunjung ke rumah..hehe..Mak Cik pro kalau buat pasu ni sebab dia pernah bisnes jual pasu ni. Kalau nak tempah suruh dia buat pun InsyaAllah boleh....Pasu kat atas ni nak cat semula sebab warna dah lusuh.


 Hah! Yang ini namanya, jejak kasih....hehe....gurau saja. Saja nak buat benda ni, ala-ala moden kononnya...hehe..tradisional-tradisional saja laman ni, untuk hiasan 'kampung'. ^_^ Yang ni bekas-bekas mozek yang dah tak digunakan lagi, banyak sangat kat belakang rumah, jadi daripada ditelan tanah moleklah kiranya Ifti ambil untuk hiasan laman ni. Penat juga buat jejak ni, kena perlukan ketahanaan tulang belakang...hehe..kena tanam sikit mozek ni dalam tanah supaya tak tesembul keluar.


 Jarak dekat..Tanah masih berselerak...hehe



 hehehe...yang ni pun bekas-bekas mozek juga. Saja nak buat lingkaran ni. Tempat khas untuk pasu-pasu besar nanti.



 Kereta sorong yang uzur tetapi memberi banyak pertolongan terhadap Ifti...hehe.. Ifti mengangkat kayu-kayu Bakau dan kepingan-kepingan mozek yang tidak digunkan lagi menggunakan kereta sorong ni lah.



 Siap tapi belum siap dan sempurna....hehe... InsyaAllah, kalau diberi rezeki dan keupayaan Ifti akan sempurnakan laman bunga mini ini dengan jayanya....Amin....


InsyaAllah....ia akan berubah kepada sesuatu yang molek dipandang mata dan tenang jiwa merasa...


Tidak lama lagi bunga-bunga akan muncul di setiap sudut laman ini......

Terima kasih kepada umi yang berada jauh di seberang sana pada detik ini....banyak bagi ilham kat Ifti....
Dan terima kasih kepada mama, kakak ipar n family....dan WMI...^_^


Thursday, August 23, 2012

SELAMAT HARI RAYA DAN SELAMAT BERBAHAGIA..^_^

Syukur alhamdulillah...diberi kesempatan lagi untuk merasakan Hari Raya pada tahun ini. Hari Raya pada Tahun 2012 bersamaan 1433 Hijrah. Menyambut Syawal ini dengan hati yang berbahagia. Semoga ibadah seluruh ummat muslimin dan muslimat sepanjang Ramadhan ini diterima dan mendapat berkat dari Illahi...Amin...
Kepada saudara seIslamku yang ditindas di Rohingnya Myanmar, semoga diberi sinar harapan dan kebahagiaan kepada kalian...amin..dan semoga Allah SWT menunjukkan kekuasaannya kepada mereka yang tidak berperikemanusiaan itu..


Seorang wanita Muslim Rohingya sedang menangis melihat nasib keluarganya
كانماأغسيت وجوههم قطعا من اليل مظلما أولئك أصحب النار هم فيها خلدون


"Sesungguhnya orang yang mengerjakan kezaliman yang mendapat balasan setimpal dengan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka akan ditimpa kehinaan Tidak ada bagi mereka seorang pelindung dari azab Allah seakan akan muka mereka ditutupi dengan kepingan kepingan malam yang gelap mereka itu penghuni neraka dan mereka kekal di dalamnya…"
BERSYUKUR DENGAN NIKMAT KEAMANAN DAN KEDAMAIAN YANG ALLAH MASIH BERIKAN UNTUK KITA
....ALHAMDULILLAH...............
Kita tukar topik pula...^_^
1 Syawal merupakan hari di mana seluruh umat Islam menunaikan Solat Sunat Hari Raya tapi Ifti tolong mama masak dan menyediakan juadah Raya disebabkan cuti keuzuran...^_~
Hari pertama telah masak satu menu istimewa iaitu Rendang Daging Rusa.. tak sempat ambik gambar tapi kira camnilah rupanya...rasanya tak pastilah sedap ke tak tapi memang rasa resepi rendanglah...hehe..

SELAMAT HARI RAYA SEMUA...JANGAN LUPA PUASA 6 TAW...^_^

Sunday, April 29, 2012

MISKIN tidak menghalang KEBAHAGIAAN


Adakah yang kaya itu akan selalunya bahagia dan yang miskin akan terus menjadi hamba yang akan menderita. Jawapannya...tidak.. bagi mereka yang tahu untuk bersyukur dengan nikmat dan tahu memberi dan menerima kasih sayang seadanya...insyaAllah, kebahagiaan itu pasti ada di mana-mana..

Kepada yang tak berupaya untuk menjadi kaya, kayakanlah diri dengan kesyukuran kepada Allah...insyaAllah bahagia akan datang dalam diri kita..kepada yang sudah kaya tapi tidak pernah merasa bahagia..ingatlah bahawa rasa syukur dan ikhlas itu adalah punca kebahagiaan...tak perlu mengejar harta dunia semata-mata dan lupa untuk bahagia...

#IKHTIBARnya di sini hanya satu "Kasih sayang itu datang dari hati yang jujur dan ikhlas, bukan dari kemewahan yang melimpah ruah" :)

ENGKAU BUKAN ANAK HINA






Duhai Anak.. tak dapat aku bayangkan..
jika aku yang berada di tempatmu..
terjelepuk hina tak mampu berbuat apa..
yang diamanahkan sebagai pelindungmu telah menghumbanmu..
untuk menutup aibnya..

Duhai Anak.. sedihnya realitimu..
sedang manusia keliling tergamam..
dan tak mampu lakukan apa-apa..
duhai anakku.. doaku matimu biar ke syurga..
hidupmu agar tak terus dihina..
kerana statusmu .. yang paling pedih..
Ibu mu sendiri tidak pernah mahu padamu..

Duhai Anak.. kita punya Allah..
jangan bimbang Ibu mu tak sayang padamu..
kerana Allah tidak pernah..
melupakan kita.. Sabarlah sayang..


(Oleh: Seindah Hiasan Wanita Solehah)

Saturday, April 28, 2012

RINDU DENGAN ANAK-ANAK PINTAR INI

Kenangan Praktikum Pertama di SK. Lok Yuk Telipok

Sungguh bermakna pengalaman bersama kalian. Anak-anak kecil yang masih baru mengenal erti hidup..
Tika diajar, mereka belajar, tapi ada juga yang masih bermain..comel sungguh tingkah mereka..
tapi jangan risau cikgu tetap akan mengajar walau macamana aksi nakal kalian..^_^
Pengalaman pertama mengajar di sekolah...sangat menggembirakan, walaupun penat bersengkang mata tika malam untuk membina Rancangan Pengajaran Harian dan bahan bantu mengajar.
Semuanya, ikhlas kerana kalian. Anak-anak cikgu di Tahun 4 Gemilang...^_^
Kalian selalu membuat lucu dengan soalan2 dan jawapan yang sesuai untuk usia kalian...tapi jangan risau cikgu faham dan sentiasa melayan..hehe..

Antara soalan2 cepu emas:
  • Cikgu dah kahwin?
  • Cikgu...kenapa cikgu cantik?
  • Cikgu pakai contact lens ka?
Sungguh comel soalan2  anak-anak cikgu ini...=D

wajah2 anak2 cikgu yang tersayang ....rindu sama kamu....=(

 5 orang anak gadis pingitan dari 4 Gemilang..hehe..semua anak-anak murid cikgu comel2...^_^

 Dalam rancangan pengajaran harian hari ni, set induksi cikgu untuk kamu ialah tarian Sumazau sambil nyanyi lagu Sayang Kinabalu beramai-ramai...gembira sangat!!=D


 Mereka ni suka sangat bertanya macam-macam. Tapi itu yang cikgu suka..hehe..malu bertanya sesat jalan nanti..ngeee...


 Wah, ini paling nakal tapi....sangat cikgu senangi...sebab nakal-nakal kamu, bila cikgu psiko terus kecut...hehe..dan cikgu tahu macam mana nak dekati hati kamu supaya ikut P&P cikgu..^_^

 Yang tengah ni raja tarian Sumazau...hehe..kalau bab tarian dialah no. 1...=D yang sebelah kanan ni rabun tapi dia duduk belakang pula. Masa subjek (BM) cikgu, cikgu selalu akan bagi kamu duduk depan supaya kamu aktif dan faham dalam P&P cikgu.. kamu mesti tahu yang cikgu nak yang terbaik untuk semua anak-anak cikgu...

 Alamak...tersentuhnya bila geng2 encem2 ni bagi bunga kat cikgu...hehe...comel!! terima kasih...

 "Terimalah, pemberian ini!" hehe...cikgu ingat dialog kamu, macam putera raja ada juga..haha..ada2 aja kan...=D


Ini murid paling pintar kelas ni. Haziq namanya. Dialah yang paling menangis dan sedih pada hari terakhir cikgu masuk kat 4 Gemilang ini...semua yang belakang tu masa ni tengah nangis...cikgu pun nangis dalam hati aja....

 huhuhu...ini saat paling cikgu terkejut, tergamam...apabila murid-murid cikgu memblok pintu keluar supaya cikgu mereka ini tidak dapat keluar dan mengajar mereka selamanya....cikgu perlu pergi untuk berjuang lagi....minta maaf anak-anakku....


Banyak sangat hadiah yang cikgu dapat dari anak-anak murid cikgu. Cikgu simpan semuanya dan kenangan bersama kamu adalah kenangan manis yang cikgu ingat sampai bila2...teruskan usaha dan ingat pesan cikgu taw....^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...