Wednesday, December 5, 2012

BUNGA-BUNGA TERCANTIK DUNIA


Hari ni nak bercerita tentang flora yang sangat menggiurkan hati ini..BUNGA. Betapa hebatnya ciptaan Allah SWT, dia menciptakan golongan Hawa yang secantik dan seharum bunga. Lumrah kecintaan mereka terhadap unsur alam ini. 

Berikut merupakan 16 jenis bunga yang tercantik di dunia berdasarkan bacaan dalam blog 'Orang Putih' Arts On Earth. Semua jenis bunga ni memang sangat menyerlah dan ada jiwanya masing-masing. Mengapa pula bunga ada jiwa? Mari kita belek-belek bersama..^_^

1. CANNA


2. CHERRY BLOSSOM


3. COLORADO COLUMBINE


4. HYDRANGEA



5. LILY OF THE VALLEY


6. CALLA LILY

7. BLACK EYED SUSAN


 8. BLEEDING HEART


9. BLUE BELLS


10. LANTANA


11. ROS


12. ORIENTAL POPPY


13. MUSSAENDA ERYTHROPHYLLA 
(ASHANTI BLOOD, RED FLAG BUSH, TROPICAL DOGWOOD)


14. BEGONIA
15.  IXORA
16. DENDROBIUM 
Ada tak yang familiar kita nampak di Malaysia ni? Kalau di Sabah, yang no.10 tu memang banyak di tepi-tepi jalan dan semak-samun. Dah tentu orang tak berapa tahu pun bunga tu antara bunga yang tercantik kat dunia ni...hehe..sebenarnya Ifti pun baru tahu juga..=D 
Kalaulah dapat tanam kesemua bunga ni di rumah. Fuhh....cemerlang!ngee
Untuk maklumat lanjut tentang bunga-bunga tu dan nak tahu tentang 'jiwa' yang Ifti katakan tadi, rajin-rajinlah buka link yang diberi...selamat membaca. Membaca menambah ilmu di dada. ^_^ Wassalam....

Saturday, December 1, 2012

PROJEK LAMAN BUNGA MINI..^_^

Assalamualaikum..dalam entri ni Ifti nak kongsikan pengalaman buat projek kecil-kecilan cuti ni...hehe..kebosanan di rumah memunculkan idea untuk membina satu laman khas untuk bunga-bunga yang Ifti akan munculkan tidak lama lagi...^_^

Hari ini 1 /12 / 2012, laman bunga mini ini telah menampakkan hasil setelah dua hari bertungkus- lumus untuk mengerjakannya. Fuhhh....walaupun tangan dah luka sana-sini angkara membuat pagar comel bagi mengelak lembu, kuda dan ayam sekitar rumah menyerbu masuk..hehe..Terlalu banyak binatang dekat sini tapi semuanya itu fauna ciptaan Tuhan. Kita sebagai makhluk perlu ada rasa syukur sebab diberi kemudahan untuk memberi keselesaan kepada semua makhluk Tuhan. Alhamdulillah..........

Gambar di bawah menunjukkan al-kisah laman bunga mini yang tak seberapa dan masih perlu banyak penambahbaikan. Banyak kekangan dari segi alat dan tenaga. Syukurlah mama dan kakak ipar  banyak tolong Ifti menyiapkan laman ni. Lama dah simpan cita-cita nak buat laman  bunga sendiri. Maklumlah, cita-cita dulu kononnya nak jadi Perunding Landskap (bahana banyak baca novel Alaf 21) tapi terkena pula jadi Cikgu...hehe..apa-apapun Syukur Alhamdulillah... 

 
Pagar yang Ifti cipta sendiri ni dari kayu Bakau sebab senang nak dapat kat kampung ni dan gulungan jaring hijau 9 meter (tak pasti nama benda ni). Jaring tu lilit guna dawai besi kat kayu Bakau, tak payah pakai paku. Senang sikit.


Ni pasu tayar namanya. Saiz ikut saiz tayar yang kita pakai. Kalau ada tayar buruk yang tak dipakai, jangan buang, banyak sangat manfaatnya. Boleh buat pasu macam di atas. Ni pasu yang mama buat lama dah, pernah pakai pasu ni dulu. Sekarang nak pakai balik...hehe..Kalau nak belajar cara buat pasu ni marilah datang berkunjung ke rumah..hehe..Mak Cik pro kalau buat pasu ni sebab dia pernah bisnes jual pasu ni. Kalau nak tempah suruh dia buat pun InsyaAllah boleh....Pasu kat atas ni nak cat semula sebab warna dah lusuh.


 Hah! Yang ini namanya, jejak kasih....hehe....gurau saja. Saja nak buat benda ni, ala-ala moden kononnya...hehe..tradisional-tradisional saja laman ni, untuk hiasan 'kampung'. ^_^ Yang ni bekas-bekas mozek yang dah tak digunakan lagi, banyak sangat kat belakang rumah, jadi daripada ditelan tanah moleklah kiranya Ifti ambil untuk hiasan laman ni. Penat juga buat jejak ni, kena perlukan ketahanaan tulang belakang...hehe..kena tanam sikit mozek ni dalam tanah supaya tak tesembul keluar.


 Jarak dekat..Tanah masih berselerak...hehe



 hehehe...yang ni pun bekas-bekas mozek juga. Saja nak buat lingkaran ni. Tempat khas untuk pasu-pasu besar nanti.



 Kereta sorong yang uzur tetapi memberi banyak pertolongan terhadap Ifti...hehe.. Ifti mengangkat kayu-kayu Bakau dan kepingan-kepingan mozek yang tidak digunkan lagi menggunakan kereta sorong ni lah.



 Siap tapi belum siap dan sempurna....hehe... InsyaAllah, kalau diberi rezeki dan keupayaan Ifti akan sempurnakan laman bunga mini ini dengan jayanya....Amin....


InsyaAllah....ia akan berubah kepada sesuatu yang molek dipandang mata dan tenang jiwa merasa...


Tidak lama lagi bunga-bunga akan muncul di setiap sudut laman ini......

Terima kasih kepada umi yang berada jauh di seberang sana pada detik ini....banyak bagi ilham kat Ifti....
Dan terima kasih kepada mama, kakak ipar n family....dan WMI...^_^


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...